Saturday, February 14, 2009

332 Yakuza Style



Bagi yang agak pening pening lalat seperti aku dulu dulu, Gloria pada mulanya adalah model pesaing Nissan seperti juga Prince (Skyline). Tak tahu la apa yang Nissan buat, sehingga akhirnya dia dapat ngap kedua dua pesaingnya ini. Maka muncullah generasi Nissan Skyline dari 'merge' yang berlaku. Cedglo pula 'merge' yang terhasil antara Gloria dan Cedric.

Cedric 332 adalah generasi ke empat Nissan Cedric ayang dikeluarkan sekitar 1976-1979. Model ini juga dikeluarkan dengan model Gloria di Jepun. Cedric adalah model kereta mewah yang dikeluarkan dalam pelbagai model; Deluxe, Custom Deluxe, GL, GL-E, SGL, SGL-E, 2800SGL, and 2800SGL-E. Pesaing terdekat adalah dari model Crown keluaran Toyota. Manakala Gloria walaupun memakai chasis yang sama, kelainan dapat dilihat pada grill, tail light dan head light. Gloria adalah sporty version of Cedric.

Aku personally dah banyak kali drive model Cedric ni, specific lagi versi 332 ni la. Jenis ni adalah yang paling diminati di antara keluarga 330. Salah satu sebab adalah kerana pintu yang framelss tu. Keempat empat pintu tidak mempunyai bingkai dan ini membuatkannya lain dari yang lain.

Selain itu, 332 ni main pakai butang saja. Mau bukak bonet... picit je butang. Mau bukak pintu minyak, picit je butang. Walaupun dikeluarkan pada tahun 70-an namun power window cukup smooth dan kukuh... Aku tau la aku dok picit power window dia selalu.

Aku masukkan versi 332 kedalam kelompok Kereta Jahat bukan atas dasar kemewahan yang dimiliki oleh model ini. Tapi atas sebab 'look dan appearance'. Korang google la sendiri dan cari la sendiri serie 332 yang jahat kejam. Aku tau memang payah nak jumpa gambar menarik serie 332 ni kat web web biasa. Kalau tabah cari la kat web web Jepun yang sukar difahami. ** Hint** Cari la jugak info kereta kereta pilihan Oyabun..

332 Versi Jepun



332 Malaysia


5 comments:

Anonymous said...

Turun la area2 pekan2 dkt Johor macam Pontian atau Muar, bersepah kete ni buat jadi teksi... xde nye rare2....

crunchyahcock said...

bro, aku mmg minat kete lama.. mcm 332 ni slalu bpe eh rege? aku bkn org kaya tp aku minat benda lama esp kete. tlg aku leh bro?

blindstomach.blogspot.com
hezry_3013@yahoo.com
019-285 0814 akoq

crunchyahcock said...

bro, aku mmg minat kete lama.. mcm 332 ni slalu bpe eh rege? aku bkn org kaya tp aku minat benda lama esp kete. tlg aku leh bro?

blindstomach.blogspot.com
hezry_3013@yahoo.com
019-285 0814 akoq

crunchyahcock said...

bajet dalam bpe yer nk dapat?

Unknown said...

Assalam..bro nk tanya kereta mitsubishi sapporo yang colour biru kat atas tu kereta sape ya? Yg no plate tutup tu..mcm kereta saya dulu. Plate SL4156 skrg saya tengah mencari balik mitsubishi sapporo. Kalau nk jual minta hubungi saya call/whatsapp 0176188570